30, January 2014

Begin wat vaker op nul!

“De tellers staan weer op nul”. Ik hoor die uitdrukking al meer dan 20 jaar. Het einde van het jaar is voor ons kennelijk hét moment om te reflecteren. We vieren kerst, we steken vuurwerk af, we wensen elkaar alle goeds. En last but not least: we leggen financieel verantwoording af over het jaar, we sluiten het af en beginnen weer op nul.

Gewoon weer opnieuw
Om die nuchterheid worden we geroemd. De wereld verandert op volle toeren, maar wij laten ons niet gek maken. We gaan aan de slag en kijken aan het eind van het jaar hoe we eruit springen. Verhalen over structurele ontwrichtingen in de economie, herverdeling van welvaart, opkomst van coöperatieve modellen, stamvorming, milieurevoluties? Zal vast zo zijn, begin van het jaar zien we wel weer.

Cisco: 90 dagen plannen
Ik had ooit het genoegen John Chambers – toenmalig directeur van de wereldwijde ICT speler Cisco te ontmoeten. Onder zijn leiding groeide het bedrijf van ruim 1 miljard dollar omzet naar een omzet van 46 miljard dollar. Hij won talloze prijzen voor zijn leiderschap. Mijn vraag aan hem luidde: hoe bestuur je zo’n grote organisatie in een dynamische markt? Zijn antwoord: “We hebben een heldere lange termijn visie en een sterke focus op 90 dagen plannen.” Waarop ik vroeg: waarom een 90 dagen plan? “Omdat mensen bewuster zijn van de noodzaak tot directe actie als ik 90 dagen doelen stel. Jaarplannen ken ik niet. ”, aldus Chambers.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn