26, April 2014

Casus: Jan Accountants & Adviseurs

De methodiek van T50cc is in de volle breedte toegepast bij JAN©, innovatieve organisatie van ondernemersondersteuners. Deze casus bewijst het snelle effect van onze methodiek, zelfs in een moeilijke markt.

De situatie

JAN© is opgericht in 2005 door drie professionals met een sterke drive om ondernemers in het MKB breed te ondersteunen. De eerste jaren groeide de organisatie snel door de aansluiting van een aantal zelfstandige kantoren. Daarmee vervaagde echter de merkcultuur van JAN©. Bovendien kampte JAN© met een aantal lastige ontwikkelingen in de branche, waaronder een toenemende prijsdruk op traditionele accountancywerkzaamheden en een steeds kritischer houding van ondernemers.

Tijd voor heroriëntatie op de bedrijfsstrategie. De aandeelhouders zochten een manier om meer onderscheid te maken ten opzichte van hun concurrenten. En om beter in te spelen op de klantbehoeften.

De bijdrage van T50cc

In deze fase haakte T50cc aan bij JAN© om meer focus aan te brengen in de strategie. Het management omarmde het advies van T50cc: maak het versterken van klantbeleving tot speerpunt in de strategie. Zoek de groei door uit te blinken in klantbeleving.

De merkbelofte was ‘Op JAN© kun je rekenen’. Met hulp van T50cc gaf JAN© daar een veel concretere invulling aan. Besloten werd tot een ingrijpende transformatie. Van JAN© als ‘opvallend anders accountantskantoor’ naar JAN© als ‘meest betrouwbare reismaat van de ondernemer met ambitie’. Aan de hand van een integraal plan van aanpak zijn de volgende verbeteringen gerealiseerd:

 

  • Herinrichting van de klantbediening, zodat alleen nog partners en medewerkers met de juiste vaardigheden verantwoordelijkheid kregen voor klantbediening.
  • Forse investeringen op het verlagen van de kostprijs voor standaard accountancyproducten.
  • Verhoging van de toegevoegde waarde uit het verwerken van cijfers. Van terugkijken (verantwoorden) naar vooruit kijken (ambities realiseren). Onder andere met behulp van online managementdashboards.
  • Investeringen in nieuwe expertise (marketing, bedrijfskunde, juridisch) om ondernemers beter te kunnen helpen met het realiseren van hun ambities.

 

Bij een groot aantal verbetermaatregelen zijn de medewerkers nauw betrokken geweest. De hele organisatie was op de hoogte van de missie en de strategie. Dat heeft de implementatie aanzienlijk versoepeld.

meer over de adviezen en maatregelen van t50cc bij JAN©

 

Het resultaat

De focus op klantbeleving heeft JAN© tastbare resultaten opgeleverd. Een greep:

  • Er is daadwerkelijk een omslag gerealiseerd van terugkijken naar vooruit kijken. De adviseurs van JAN© beginnen nu bij de ondernemer, niet bij de cijfers.
  • In de periode 2010-2013 verdubbelde de omzet uit adviesdiensten.
  • Het aantal complimenten en aanbevelingen/verwijzingen van klanten is sterk toegenomen.
  • Bankkantoren voeren nu al campagne met de propositie van JAN©.
  • De cultuur van ‘beleving’ is in de hele organisatie doorgedrongen. ‘Elke dag beter’ is tot een tweede natuur geworden.
  • Beter luisteren naar de klant heeft geleid tot een aantal nieuwe diensten waaronder een Recoverydienst voor ondernemers die geconfronteerd worden met een dreigend faillissement.

 

Nico Perdaan (oprichter en voorzitter bestuur) en Pieter Mul (algemeen directeur) van JAN© onderkennen nu als geen ander het belang van structurele aandacht voor klantbeleving:

“We hebben onze voorsprong ten opzichte van concurrenten enorm vergroot door ons te focussen op beleving en daar ingrijpende besluiten bij te nemen.”

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn