19, September 2016

Succesvol verbeteren – met Toyota Kata

Klantbeleving is een spannend onderwerp. Je komt in verbetertrajecten al snel tot grootse doelen. En dan …Het is zo veelomvattend: in de wereld van klantbeleving telt alles mee. Elke interactie met jouw klant draagt bij of doet afbreuk aan dat wat je die klant graag laat beleven. En als je tot een ambitieuze belevingsbelofte bent gekomen, loop je met open ogen in de implementatievalkuil(en).

Herken je dat? Verdiep je eens in wat Toyota bedacht om verbeteringen in hun processen te benoemen en realiseren: De verbeter-kata.

Verbeterkata
Een bewezen effectieve manier van denken en doen om uitdagingen te realiseren. Het modelleert een systematische; wetenschappelijke aanpak welke we kunnen oefenen om steeds beter te worden in verbeteren, aanpassen en innoveren.

De 4 staps aanpak geeft mensen een handvat om in overzichtelijke stappen (de eerstvolgende doeltoestand) aan verbetering te werken. Stap voor stap beter, zeg maar.

 

 

De methode leent zich bij uitstek voor een situatie waarin meerdere proceseigenaren of anderen in overzichtelijke en haalbare stappen aan verbetering werken. Een leuke manier van werken aan beleving, je kunt immers werken met korte termijn doeltoestanden. Het verbeterwerk wordt door de korte termijn overzichtelijk en goed volgbaar. Vervolgens kun je het bereiken van de doelstand ook nog eens met elkaar vieren.

Zo wordt werken aan beleving een beleving op zich!

Meer weten?

Kijk eens op http://www.toyotakata.nl/de-verbeter-kata/

Veel verbeterplezier!

Robbert Bouman

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn